7 manieren waarop elke energiemaatschappij je naait

In de auto-, huizen-, en energiemarkt wordt je altijd genaaid. En bij de overheid kan je niet aankloppen, want die is al bezig je het hardst te naaien. Eerlijk is eerlijk, de energiemarkt is een ongereguleerde boevenbende geworden, waarbij het wachten is op het eerste nationale schandaal. En als klant ben jij hier de dupe van. Je bent niet de eerste die denkt te besparen bij het overstappen op een andere energiemaatschappij. Je bent zeker niet de laatste die daardoor veel meer is gaan betalen. Hoe komt dit? Misleiding en energiemaatschappijen gaan hand in hand. Hier zijn de belangrijkste methodes uitgelegd waarop energiemaatschappijen je proberen te naaien.

1 Ze laten je gissen naar de uiteindelijke prijs tot het te laat is

Zelfs voor de geoefende rechercheur is het onmogelijk om de uiteindelijke prijs te achterhalen die je maandelijks zal betalen. Energiemaatschappijen zijn hier goed van op de hoogte. Dit maakt het makkelijk voor hen om klanten te misleiden met actiekortingen, vaste tarieven, variabele tarieven, energiebelasting, regiotoeslag, vastrecht, transportkosten, duurzaamheidstoeslag en netwerkkosten. Jouw maatschappij weet exact wanneer hij de duurste is of de goedkoopste. Dit zal hij jou echter nooit laten weten. Vaak kom je er pas bij de eindafrekening achter dat je veel meer kwijt bent dan je eigenlijk van plan was.

2 Vergelijken is bewust onmogelijk gemaakt

Het gros van alle vergelijkingssites kunnen in de prullenbak. Ze zijn van het kaliber:’wij van WC eend adviseren WC eend’. Helaas zijn de meeste vergelijkingssites verborgen marketingtrucs van energiemaatschappijen. Ook onafhankelijke energieleveranciers bezwijken soms voor de druk van gunstige aanbrengbonussen. Dit kan je merken doordat deze vergelijkers niet de volledige prijs willen laten zien, om illustere redenen naar je exacte adres vragen en allen vergelijken op een ander gemiddeld verbruik. Een paar tips om toch de voordeligste te kunnen vinden: 

1. Houd je huidige leveringstarieven en vastrechtkosten bij de hand
2. Energieleveranciers concurreren voornamelijk alleen op vastrecht , leveringstarief en actiekortingen
3. NOOIT variabele tarieven kiezen, vaste tarieven zijn altijd goedkoper
4. Goed de voorwaarden doornemen, vooral wanneer ze vervallen
5 Goed opletten of alle kosten wel worden weergegeven in de vergelijking
6. Lees deze site goed door voor de misleidende trucs
7. Neem als ZZP’er geen zakelijke account bij een energiemaatschappij. Daar krijg je een dubbele misleiding en opzegkosten voor terug.

3 Jouw energiemaatschappij hanteert veels te hoge incasso kosten

Ooit afgevraagd waarom energiemaatschappijen altijd rond de 7e factureren. Dit komt omdat het gros van Nederland zijn salaris ontvangt rond de 23e. Aangezien elke energiemaatschappij 2 weken als betalingstermijn hanteert, tel uit je winst. Onze geliefde energieleveranciers hanteren bij 1 á 2 misstappen vaak al de maximale volle mep van 40 euro aan incasso kosten. Uiteraard ook gefactureerd rond de 7e. Mocht je die missen, dan komt daar de volle mep van 40 euro bovenop de incassokosten van 40 euro. Een knap staaltje van financieel opportunistisch ‘deze vuist op deze vuist…’. Ze zijn vooral in de vakantiemaanden spekkoper. De bekende energiemaatschappij, je weet wel, die met die technische speeltjes als bonus, geeft zelfs online de mogelijkheid om je betaaldatum aan te passen. Echter, er is nog geen klant gevonden bij wie het wijzigen van de betaaldatum ooit is gelukt. Tevens leveren ze een gelikt online self service omgeving waar je van alles kan, behalve je facturen te kunnen betalen of je openstaande rekeningen in te zien.

4 misleidende acties, voorwaarden en welkomstkortingen

Alle energiemaatschappijen proberen klanten naar hun toe te lokken met bonussen, kortingen en acties. De kans dat je hierbij misleid wordt is groot. Welkomstkortingen dien je vaak terug te betalen als je niet aan alle voorwaarden voldoet, zoals geen overstapboete of één keer een betalingsdatum te missen. Acties zijn vaak tijdelijk, zodat je de hoofdprijs betaald als de actie afloopt. Niemand die let op de prijs als de actie afloopt en hier hoopt jouw energiemaatschappij op. Bij het bekijken van de voorwaarden zijn deze vaak, of goed verstopt, of onvolledig of gewoonweg niet beschikbaar. Tevens veranderen de voorwaarden dikwijls, vooral nadat ze jou hebben binnen gevist. Tevens zijn er verhalen van voorwaarden die zijn gebruikt om klanten binnen te lokken, maar daarna nergens meer te vinden zijn.

5 dure contracten aanslijten via de telefoon of aan de deur

Iedereen kent ze wel, de hippe jonge colporteurs die aan je deur staan en je een nieuw energie abonnement aanslijten. Soms krijg je ze binnen via te telefoon. Dit is altijd DUURDER. De reden is simpel. De energiemaatschappij huurt hippe marketingbureaus en geeft hun een mooi tarief per nieuwe klant. De leuke eerlijke kerel aan je deur krijgt daar ook een mooi percentage van. Dit gaat allemaal bovenop de prijs die jij betaald voor je energie. En doe net één dag langer dan 14 dagen over het annuleren, dan krijg je makkelijk een boete van 250 euro voor je kiezen.

6 Ze geven je een bar slechte dienstverlening

Callcenters die nooit te bereiken zijn. Mailtjes waarop niet gereageerd of doorgepakt wordt. Van het kastje naar de muur worden gestuurd. Een grote kostenpost voor de energiemaatschappij is de service. Hoe meer ze hierop kunnen besparen, des te meer geld ze naar Panama kunnen doorsluizen.

7 De geheime overstapvergoeding

Soms betalen ze de boete als je te vroeg overstapt. Soms niet. Soms is dit op de site te achterhalen, soms niet. Weten wanneer jouw energieleverancier jouw overstapboete betaald is vergelijkbaar met Russisch Roulette. Soms denk je hem te krijgen en krijg je hem niet. Let goed op de voorwaarden in alle documenten die de energiemaatschappij jou toestuurt. Grote kans dat ze de verdwijntruc toepassen.

 





 

 

 

Facebook